SportDeal ziet het levenslicht
Facts & figures over de mogelijk- & onmogelijkheden van een sportplatform.

Sportdeal wil de partner zijn voor de retailer om online succes te boeken. Met vergaande kennis binnen het online domein en kennis van retail wil SportDeal de schakel zijn voor de retailer om de online omzet substantieel te laten groeien. Voor de consument wil SportDeal de ideale sportconnectie worden waar wij de juiste producten van de juiste winkel aan de consument willen tonen. Welke uitdagingen zijn er eigenlijk te vinden?

Aantal webshops
In een dynamische online wereld waar het aantal nieuwe webshops harder groeit dan ooit te voren is ook sportdeal.nl sinds 1 mei 2021 online te vinden op het WWW. In 2020 zijn er 13 duizend nieuwe webshops gestart in Nederland, 24% groei t.o.v. 2019 volgens het CBS[1] . Deze grote getallen zijn alleen maar haalbaar doordat een webshop een relatief lage toegangsdrempel heeft. De stap is snel gemaakt doordat de wereld vanuit je zolderkamer te bestieren is en beginnende software laag is geprijsd.

Verdienmodel webshops
Waar het starten van een webshop een lage toegangsdrempel heeft is het winstgevend[2] runnen van een webshop nog niet zo makkelijk. Waar het op het oog een makkelijke business lijkt vergeleken bij offline retail komt er bij een webshop een aantal zaken om de hoek kijken die het verdienmodel onder druk zetten. Zo zijn er meerdere zaken die de succesvolle webshop onder controle dient te krijgen. Waar het starten van een webshop relatief gemakkelijk is, is het winstgevend laten groeien nog niet zo makkelijk.

  • Logistiek - Wanneer de omzetten stijgen dient er een hele logistieke operatie op poten gezet te worden met alle expertise die daar bij nodig is
  • Klantenservice - Door minder informatie die je wél krijgt op de winkelvloer zijn de retours en problemen achteraf groter dan in de fysieke winkel
  • IT architectuur - Waar een eerste shopje snel opgezet is wordt de IT een echte uitdaging als de shop gaat groeien en de IT basis ineens erg belangrijk blijkt voor de stabiliteit van de groei.
  • Online marketing – Zo makkelijk als de start is, zo uitdagend is het optimaliseren van je marketingkanalen. Waar de wereld aan je voeten ligt geldt dit ook voor de rest van de wereld.

Branche van de webshops
Ook de branche maakt een groot verschil voor de startende webshop. Waar binnen elektronica ongeveer 50 – 50% van de mensen voorkeur heeft voor online vs. offline shoppen is dat bij supermarkten nog maar 24 – 76%. Sport heeft hier een mooie middenpositie waar de consument een duidelijke groei richting de online webshop heeft gevonden maar er nog steeds meer dan 50% van de mensen liever in de fysieke winkel koopt. Gemiddeld heeft nog steeds 62%[3] . van de mensen een voorkeur voor offline winkelen. Dit aantal daalt ieder jaar weer waardoor het succes van de E-Commerce markt voor het grootste gedeelte verklaard wordt en deze groei ook niet zo snel zal stoppen.

Reden online vs offline shoppen
De grootste reden voor de consument om online te shoppen is nog steeds de aantrekkelijke prijs terwijl de hoofdreden om offline te shoppen nog steeds het advies in of van de winkel is. Reden dus voor de online webshop om zo veel als mogelijk in te spelen op het maximaal adviseren van de consument en een aantrekkelijke prijs te hanteren. Wanneer de webshop deze zaken niet op orde heeft wordt het een zwaar gevecht in de drukke online winkelstraat.

Conclusie
Bij het starten op het WWW is de toegangsdrempel erg laag. Dit moet echter niet het einde van het verhaal zijn. De reis van het starten van een webshop of het online brengen van de fysieke winkel of groothandel brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Wanneer de retailer echter beseft wat deze drempels inhouden en de juiste expertise om zich heen verzameld kan de online reis een hele mooie worden waarin erg geen grenzen zijn.

Het logo
Het logo van SportDeal is de Sowilo, de zestiende rune van het oude futhark[4]. Deze rune betekent zon en staat voor kracht, overwinning, succes en motivatie. De energie van deze rune moedigt iemand aan om een positieve houding aan te nemen en zijn pad te vervolgen. Sowilo herinnert ons eraan om, wanneer het kan, zonnestralen op te vangen. De warmte van de zon laadt ons op met energie om doelen te bereiken die misschien wel onmogelijk leken. 

Sowilo


[1] https://retailtrends.nl/news/63182/cbs-13-duizend-nieuwe-webshops-in-2020

[2] https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4599061/webshop-beginnen-de-eerste-jaren-draai-je-verlies

[3] https://www.abnamro.nl/nl/media/20.060.255_Rapport_Winkel_van_de_toekomst_opm_20.10.26_DEF_tcm16-87542.pdf

[4] Futhark is het oudst bekende schrift gebruikt door de Germaanse volkeren van Noord-Europa, Groot-Brittannië, Scandinavië en IJsland vanaf de 2e of de 3e eeuw tot en met de 19e eeuw.